ارزیابی عوامل موثر بر گرایش رفتاری به استفاده از خدمات تلفن بانک - پروژه بیست - پروژه ، مقاله ، پایان نامه ، برنامه نویسی

    Sorry, no posts matched your criteria.

ارزیابی عوامل موثر بر گرایش رفتاری به استفاده از خدمات تلفن بانک

۸ خرداد ۱۳۹۶
بدون نظر

مشخصات

نام فایل

ارزیابی عوامل موثر بر گرایش رفتاری به استفاده از خدمات تلفن بانک

حجم فایل

111 صفحه

فرمت فایل

word

لینک کوتاه

http://www.prozhebist.ir/?p=1295

تعداد فروش

1

قیمت

100,000 ریال

لینک خرید / دانلود

100,000 ریال – خرید

چکیده

در سالهای اخیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بیشترین تأثیر را در عرصه‌های اقتصادی اجتماعی و فرهنگی داشته است به طوری که امروزه با بکار گیری کامپیوتر، شبکه‌های ارتباطی و رشد شبکه گسترده جهانی انقلابی در عرصه بانکداری و ارائه خدمات بانکی بوجود آمده که بانکداری الکترونیکی نامیده می‌شود از آنجا که یکی از ارکان اساسی توسعه بانکداری الکترونیکی تلفن بانک می‌باشد. انجام این امور از طریق شبکه بانکی امکان پذیر است. در کشور ما نیز با توجه به رشد سریع تکنولوژی‌های ارتباطی و نوپا بودن سیستم  نوين بانكداري الكترونيكي، بانک توسعه تعاون  در این راستا پیشرو بوده و رضایت مشتریان را در الویت قرارمي دهد. اين پژوهش در نظر دارد به بررسی و شناسایی عوامل موثر بر خدمات نوين بانك  ارائه خدمات تلفن بانك و تأثیر آن بر رفتار مصرف کننده (تصمیم به استفاده از خدمات بانکداری نوين از جمله تلفن بانك) در بانک توسعه تعاون استان …. بپردازد و در نهایت پیشنهاداتی جهت رفع مشکلات موجود بر سر راه استفاده از این خدمات و راهکارههای جذب مشتریان ارائه دهد. پژوهش حاضر سه عامل سهولت ادراک شده و مفید بودن ادراک شده و امنیت ادراک شده را به عنوان عوامل موثر بر خدمات تلفن بانک مد نظر قرار داده و به بررسی تأثیر این عوامل بر رفتار مصرف کننده می پردازد. که در آن بر اساس مدل‌های دیویس و آجزن فیش بین و نظریات دیگر دانشمندان مختلف در خصوص مراحل قصد استفاده از خدمات تلفن بانك؛ بانک توسعه تعاون استان …. مورد بررسی قرار می‌گیرد روش تحقیق کاربردی –توصیفی می‌باشد و جامعه آماری آن شامل مشتریان بانک توسعه تعاون استان …. که به خدمات تلفن بانك دسترسی دارند نمونه آماری ۳۸۴ نفر از بین مشتریان بانک توسعه تعاون استان …. که مجموعاً ۱۰ شهرستان ۱۰ شعبه به روش تصادفی ساده انتخاب شده  که از این خدمات استفاده می‌کنند برای شناسایی متغيرها از پرسش نامه بر گرفته از مدل تعدیل یافته پذیرش فناوری دیویس و سایر خصیصه‌های مشتریان تهیه و تنظیم شده است که با استفاده از نرم افزار SPSS  مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و نتایج این تحلیل نشان می‌دهد بر اساس تحلیل واریانس یک طرفه بین عوامل سهولت ادراک شده و مفید بودن و امنیت داشتن تکنولوژی و هدف استفاده کنندگان از این تکنولوژی رابطه معناداری وجود دارد و نتایج تجزیه و تحلیل از هدف استفاده­کنندگان از این خدمات به ترتیب اول مفید بودن و دوم امنیت داشتن و سوم سهولت ادراک شده را نشان می‌دهد.

 

کلمات کلیدی : بانکداری الکترونیک – ادراکات مشتریان از خدمات  تلفن بانك- بانک توسعه  تعاون استان ….

فصل اول

کلیات تحقیق

 

مقدمه:

توسعه و کاربری فناوری اطلاعات در حوزه‌های مختلف به ویژه در حوزه تلفن بانک، حاصل قابلیتهای فناوری اطلاعات است که امروزه در دنیای کسب و کار با اقبال فراوان روبرو شده است. انسان هزاره‌ی سوم در تلاش است با شتاب دادن به روند توسعه و کاربری فناوری اطلاعات در بخش‌های مختلف نظام اجتماعی از الگوی سنتی فاصله گرفته و الگوی جدید متناسب با الزامات عصر اطلاعات ایجاد کند. در این راستا و همانند اکثر تأمین‌کنندگان سیستم، نظام بانکی طی دهه‌های اخیر به سرعت به سمت سرمایه‌گذاری بر روی فناوری‌های نوین ارائه سیستم به مشتریان، به عنوان راهی برای کنترل هزینه‌ها، جذب مشتریان جدید و تحقق انتظارات مشتریان روی آورده است و استفاده از این فناوری‌ها (تلفن بانک، موبایل بانک، سیستم‌های خودپرداز و…) را به عنوان یک ضرورت راهبردی در دستور کار خود قرار داده است (جوزف واستون، ۲۰۰۳، ۱۹۰).

فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان یک فناوری جدید در دهه ۹۰ وارد  بازار شد و به سرعت  توسعه یافت. این فناوری به دلیل عمومی بودن آن با سایر فناوری‌ها تفاوت اساسی دارد. به این معنی که نه تنها در حوزه خود تأثیر گذار است، بلکه در کلیه فعالیتهای اقتصادی و غیر اقتصادی تأثیر بسزایی در تسهیل انجام امور و بالا بردن بهره‌وری و کارایی دارد (پزشکی، دباغ رضایی، ۱۳۸۴،۳۸).

یکی از بزرگ‌ترین فرصت‌ها و چالش‌هایی که سازمان‌های امروزی با آن مواجه هستند استفاده از فناوری‌های مبتنی بر وب (شبکه) است، اینترنت به عنوان یک کانال جدید برای مبادلات اقتصادی منابع جدیدی برای ایجاد درآمد و فرصت در اختیار سازمان‌ها قرار داده است. میزان مبادلات از طریق اینترنت روز به روز در حال افزایش است و شرکت‌هایی که از این فناوری استفاده نکنند ظرف مدت کوتاهی از صحنه بازار محو خواهند شد (سید جوادین، یزدانی،۱۳۸۴،۲).

از ويژگي‌هاي قرن حاضر، توسعه اعجاب آور تكنولوژي ارتباطات و اطلاعات و بكارگيري آن جهت افزايش سرعت و كيفيت در ارائه خدمات مي‌باشد ضمن این که بخش خدمات در حدود ۲۰ درصد کل تجارت جهانی را تشکیل می‌دهد و در طی۱۵ سال گذشته، مانند تجارت کالا از رشد سریع ۵/۸ درصدی برخوردار بوده است (آنکتاد[۱]۲۰۰۱، ص۱۵۴). اين پيشرفت‌، بانكداري را نيز تحت تأثير شديد خود قرار داده و باعث تغييرات عمده‌اي در اين صنعت گرديده است. سرعت توسعه صنعت انفورماتيك باعث ايجاد تغييرات عمده‌اي در شكل پول و سيستم‌هاي انتقال منابع در عرصه بانكداري گرديده و مفاهيم جديدي از بانكداري تحت عنوان بانكداري نوين الكترونيكي ظهور يافته است (حسن زاده و پورفرد، ۱۳۸۲، ص ۷).

تمام سازمانها به دنبال جذب مشتري و افزايش رضايتمندي او هستند، اين مساله به خصوص در بانكها كه در ارتباط دائم با مشتريان هستند اهميت ویژه­ای دارد و از طرفي رقابت در بين بانك­ها و مؤسسات قرض­الحسنه و سایر اشکال جذب منابع پولی رو به افزايش است، لذا ايجاد مزيت رقابتي براي بقاي بانک‌ها لازم و ضروري به نظر می­رسد. خدمات نوين بانكي كه ارتباط بسيار نزديكي با تكنولوژي اطلاعات  و ارتباطات دارد از جمله  عوامل بسيار مهم در ايجاد مزيت رقابتي براي بانكها و جذب مشتریان و رضایتمندی آنها است (علی محمدی، ۱۳۸۱، ص۳۴). منظور از خدمات نوین بانکی که در این تحقیق مورد توجه قرار گرفته است اشکالی از بانکداری الکترونیکی است که با هدف  جذب و رضایت مشتریان در بانک‌های مختلف ارایه می‌شود. خدمات نوین بانکی ارایه شده در شعب بانک توسعه تعاون استان …. شامل: عابر بانک، حساب متمرکز، تلفن بانک، موبایل بانک، اینترنت بانک، بانکداری الکترونیک و بانکداری اینترنتی است. با توجه به اهمیت رضایت مشتریان در عملیات بانکی، کانون توجه مطالعه حاضر بر نقش خدمات نوین بانکی، تلفن بانک در جذب مشتریان و بهبود کارایی بانک با تاکید بر وقت و هزینه کارکنان شعب ارایه دهنده این خدمات است. به عبارت دیگر این پژوهش در صدد پاسخگویی به این سئوال است که خدمات نوین بانکی، تلفن بانک تا چه حد رضایت مشتریان و کارایی بانکها را ارزیابی عوامل موثر بر گرایش رفتاری به استفاده از خدمات بانکداری الکترونیکی  به دنبال داشته است؟

  • بیان مساله

توجه روز افزون بانک‌ها در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه با ارایه خدمات بانکی از طريق ابزارهای الکترونیکی با هدف تسهیل فرایند خدمات رسانی به مردم و کاهش هزینه‌های بانکداری رقابت فشرده‌ای را در صنعت بانکداری الکترونیکی ایجاد و اکثر بانک‌ها را به بهره‌گیری از فناوری‌های نوین اطلاعاتی و ارتباطی وادار کرده است (بیات،۱۳۸۷،۱۰). يكي از اين فن‌آوريهاي نوين الکترونیکی تلفن بانك است. با توسعه سامانه‌های الکترونیکی مانند بانکداری الکترونیکی و گسترش استفاده از تلفن‌هاي همراه در سطح جامعه مؤسسات مالی و بانک‌ها نیز تحت تأثیر قرار گرفته‌اند. شبکه جهانی وب بطور اساسی انتظارات مشتریان را در مورد سرعت، دقت، قیمت وخدمات تغییرداده است. فاصله جغرافیایی معنای خود را از دست داده است و در دسترس بودن، سهولت و سرعت توزیع خدمات باعث ایجاد مزیت رقابتی برای سازمان‌ها، ازجمله بانکها می‌گردد. برای رقابت در این محیط پیچیده کسب و کارها مجبورند جدیدترین و جذاب‌ترین ابزار خدماتی را که مشتریان خواستار آن هستند را در اختيار آنان قرار دهند. به منظور بقای بانک‌ها در عرصه رقابت شبکه‌های بانکی نیاز به تغییر روش از بانکداری سنتی می‌باشند. تمایل و علائق مشتری بر مبنای شکل جدیدی از الکترونیکی، رقابت مبتنی بر کاهش هزینه، حفظ مشتری، ترغیب مشتری، پذیرفتاری مشتری (قابلیت قبول)، امنیت، آسانی استفاده، بخش وسیعی از محصولات و خدمات می‌باشد (چانگ[۲]،۲۰۰۶، ص۲۱۳-۲۱۰).

این پژوهش توسعه مبتنی بر مدل  تعدیل یافته پذیرش تکنولوژی دیویس با یک عامل اضافی، امنیت ادراک شده را بیان می‌کند، که بر اساس این مدل، سهولت ادراک شده، مفید بودن ادراک شده و امنیت ادراک شده متغیرهای مستقل تحقیق می‌باشند؛ و متغير وابسته این تحقیق  پذیرش استفاده از خدمات تلفن بانک توسط مشتریان می‌باشد که تئوری اقدام عقلائی فیش بین وآجزن، شامل دو عامل طرز نگرش فرد نسبت به رفتار و هنجارهای ذهنی می‌باشد. در واقع این تحقیق برای توسعه پذیرش استفاده از خدمات تلفن بانک و بهتر برآورد کردن نیاز و خواسته مشتریان و در راستای پاسخگویی به سئوال اصلی زیر می‌باشد:

«استفاده از خدمات تلفن بانک بر نوع گرایش رفتاری مشتریان تاثیر دارد؟»

  • اهمیت و ضرورت تحقیق

امروزه اکثر کشورهای جهان به استفاده از تلفن بانک ترغیب گردیده اند. از نیمه اول دهه ۹۰ استفاده از مبادله  تلفن بانکی داده‌ها سالانه ۲۳ درصد رشد داشته و طبق برآوردها تا سال ۲۰۰۰ این رشد به ۳۶ درصد رسیده است. در حال حاضر استفاده از ابزارهای پرداخت  تلفن بانکی در جهان بسیار رونق یافته و رشد استفاده از دستگاه‌های خودپرداز، خدمات  تلفن بانکی، تلفن بانک به ترتیب۲۶، ۲۵  و ۳۵ درصد می‌باشد. این در حالی است که نحوه انجام مبادلات بانکی به روش سنتی و از طریق شعب به کمتر از ۱۰درصد رسیده است، که ایران در زمینه تجارت تلفن بانک وتلفن بانکی در نتیجه تلفن بانک در رتبه ۵۸ جهان قرار دارد (مرادیان،۱۳۸۳،۱۴). بنابراین به کارگیری فناوری اطلاعات روش مناسبی بوده که شرکت‌های خدمات مالی باید برای کنترل هزینه‌هایشان و ارایه هر چه بهتر خدمات وجذب مشتریان به این نوع خدمات روی آن تحقیقات و سرمایه گذاری نموده تا بتوانند از سرمایه گذاری در این صنعت استفاده مطلوب را بدست آورد.

۱-۴- اهداف تحقیق:

هدف اصلي اين تحقيق كه از عنوان آن نشأت گرفته، عبارت است از:

شناسایی تأثیر سطوح مختلف عوامل مؤثر بر گرایش فناوری اطلاعات به استفاده از سیستم  تلفن بانک توسط مشتریان.

اهداف جزیی تحقيق عبارتند از:

  • شناسایی تأثیر سطوح مختلف سهولت ادراک شده بر گرایش فناوری اطلاعات به استفاده از  سیستم  تلفن بانک  توسط مشتریان.
  • شناسایی تأثیر سطوح مختلف مفید بودن ادراک شده بر گرایش فناوری اطلاعات به استفاده از  سیستم  تلفن بانک  توسط مشتریان.
  • شناسایی تأثیر سطوح امنیت ادراک شده بر گرایش فناوری اطلاعات به استفاده از سیستم  تلفن بانک  توسط مشتریان.

۱-۵- فرضیات تحقیق:

– تاثیر سطوح مختلف عوامل اثرگذاری بر گرایش رفتاری به استفاده از خدمات تلفن بانک توسط مشتریان تاثیر مستقیم دارد.

–  تاثیر سطوح مختلف مفید بودن ادراک شده بر گرایش رفتاری به استفاده از خدمات تلفن بانک توسط مشتریان تاثیر مستقیم دارد.

  • تاثیر سطوح مختلف امنیت ادراک شده بر گرایش رفتاری به استفاده از خدمات تلفن بانک توسط مشتریان تاثیر مستقیم دارد.

– تاثیر سطوح مختلف سهولت ادراک شده بر گرایش رفتاری به استفاده از خدمات تلفن بانک توسط مشتریان تاثیر مستقیم دارد.

۱-۶- مدل مفهومی تحقیق:

شکل۱-۱: مدل پیشنهادی، مدل تعدیل یافته پذیرش فناوری دیویس،۱۹۸۹

مدل پذیرش فناوری (TAM)توسط دیویس در سال ۱۹۸۶ توسعه یافته است. این مدل توجیه و پیش‌بینی پذیرش سامانه‌های اطلاعاتی  توسط افراد را بیان  می‌کند.

TAM به عنوان ابزار دقیق مطالعه برای بررسی پذیرش و استفاده از تلفن بانک اینترنتی با توجه به عناوین مورد تقاضا از کاربرد سامانه اطلاعاتی/ فناوری اطلاعات بکار می‌رود. به طور کلی  در بیشتر موارد از دیدگاه برنامه‌ریزی، TAM هدایت، توسعه، نوآوری و اجرای فناوری بین بخش‌های  تلفن بانک را به طور مفیدتری توانمند می کند (یویو[۳] و همکاران،۲۰۰۷:۳۵۱-۳۳۶). ارزش مدل پذیرش فناوری پذیرفته شده به عنوان چارچوب مؤثر و به صرفه برای تبیین پذیرش سامانه‌های اطلاعاتی توسط کاربران است (دیویس و همکاران،۱۹۸۹). محققان سامانه‌های اطلاعاتی با بررسی و بررسی‌های مجدد TAMاعتبار آن را تائید و دنبال پذیرش سامانه‌های اطلاعاتی متنوع توسط افراد هستند (دول و همکاران،۱۹۹۸).این تحقیق گرایش رفتار کاربران به سامانه‌های اطلاعاتی را مبتنی بر سهولت  ادراک شده، مفید بودن ادراک شده ویک مفهوم جدید «امنیت ادراک شده» آزمون می‌کند. سهولت ادراک شده از استفاده: «میزانی از باورهای  فردی که استفاده از یک سامانه خاص نیازمند تلاش اندکی باشد» (داویس،۱۹۸۶، ۱۹۸۹). مفید بودن ادراک شده: «میزانی از باورهای فردی که استفاده از یک سامانه خاص باعث بهبود عملکرد کاریش شود» (همان).

امنیت ادراک شده: «به ادراک فرد نسبت به امنیت سامانه از لحاظ حفظ حریم شخصی در انجام مبادلات بانکی  تلفن بانکی اطلاق می‌شود. علاوه بر این فرضیات این تحقیق تفاوت تأثیر سطوح مختلف سهولت ادراک شده، مفید بودن ادراک شده و امنیت ادراک شده را بر گرایش مشتریان در استفاده از خدمات بانکی  تلفن بانك شناسایی می‌کند. اما امکان دارد عامل­های موثر بر پذیرش یک سامانه اطلاعاتی جدید با توجه به شرایط و هدف کاربران فناوری متفاوت باشد، اما هدف این پژوهش توسعهTAMبا مفهوم جدیدی از تلفن بانک اینترنتی »امنیت ادراک شده «برای بهبود درک رفتار فردی از پذیرش تلفن بانک اینترنتی است که از طریق چارچوبTAMروی گرایش کاربران بالقوه در استفاده از خدمات  تلفن بانک تأثیر دارد. نتایج این تحقیق، با تبیین کاربرد گرایش از دید کاربران، به کارشناسان تلفن بانک اینترنتی برای توسعه بهتر پذیرش سامانه تلفن بانک کمک می‌کند. همچنین از چگونگی ادراک سامانه‌های اطلاعاتی جدید برای کاربران بالقوه را ارایه می‌دهد.

۱-۸-روش تحقیق:

تحقیق حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش از نوع توصیفی – پس رویدادی می‌باشد. چون به توصیف مسئله می‌پردازد و علت یک اتفاق را مورد بررسی می‌کند.

۱-۹-قلمرو مکانی تحقیق:

از نظر مكاني این تحقیق در سطح استان ….، استفاده کنندگان از سامانه تلفن بانک  فناوری اطلاعات بانک توسعه تعاون ….(سمات) انجام گرفته است.

۱-۱۰- قلمرو زمانی تحقیق:

قلمرو زماني تحقيق در سه ماهه اول سال ۱۳۹۲  تا سه ماهه سوم ۱۳۹۲   مورد بررسي قرار گرفته است.

۱-۱۱- قلمرو موضوعی تحقیق:

تحقيق از نظر قلمرو موضوعي،در حوزه رفتار مصرف‌كننده مي‌باشد.

۱-۱۲-ابزار گرد آوری داده ها:

داده‌هاي تحقيق با استفاده از پرسشنامه جمع‌آوری شده است.

۱-۱۳- روش تجزیه تحلیل داده‌ها:

گویه‌ها با مقیاس لیکرت که از انواع رتبه‌ای یا ترتیبی است اندازه‌گیری خواهند شد و از برای اولویت‌بندی عوامل مؤثر بر گرایش فناوری اطلاعات به استفاده از سیستم تلفن بانک  فناوری اطلاعات از آزمون فریدمن استفاده شد. بنابراين به منظور اندازه‌گيري قابليت اعتماد، از روش آلفاي کرونباخ و با استفاده از نرم‌افزار  Spss انجام شده است.

۱-۱۴- تعاریف نظری و عملیاتی تحقیق:

۱-۱۴-۱- تعاریف مفهومی

سيستم تلفن بانک: تلفن‌‌‌‌‌‌‌بانک يکی از خدمات بانکداری الکترونیکی است که دسترسی سريع، امن و راحت به مجموعه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای از خدمات بانکی را امکان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌پذير می کند.

گرایش رفتاری به استفاده(قصد رفتاری): به میزان احتمال به کارگیری سیستم توسط فرد اطلاق می‌شود.

نگرش:به درجه ارزیابی مثبت یا منفی از رفتار خاص اطلاق می‌شود.

هنجارهای ذهنی: یک عامل اجتماعی است که به فشار اجتماعی ادراک شده برای انجام یا عدم انجام یک رفتار خاص اطلاق می‌شود.

سهولت ادراک شده: به درجه‌ای اطلاق می‌شود که شخص معتقد است که یادگیری نحوه استفاده از یک فناوری خاص نیازمند تلاش اندکی از لحاظ ذهنی است.

مفید بودن ادراک شده: ادراک از مفید بودن یک فناوری به معنی میزانی است که فرد تصور کند استفاده از یک فناوری خاص به انجام بهتر کارهای وی کمک می‌کند.

امنیت ادراک شده: به ادراک فردنسبت به امنیت سامانه از لحاظ حفظ حریم شخصی در انجام مبادلات بانکی توسط سامانه تلفن بانک اطلاق می‌شود.

۱-۱۴-۲- تعاریف عملیاتی متغیرها:

متغير وابسته تحقیق و تعریف عملیاتی آن:

پژوهش‌گر بیش از هر چیز به متغیر وابسته  علاقه مند است، هدف وی از توصیف یا پیش بینی، تغییرپذیری متغیر وابسته است.

متغیر وابسته، متغير پاسخ، برونداد یا ملاک است و عبارت است از وجهی از رفتار یک ارگانیسم که تحریک شده است. متغیر وابسته مشاهده یا اندازه گیری می‌شود تا تأثیر متغیر مستقل بر آن معلوم و مشخص شود.

متغیر وابسته در این تحقیق گرایش رفتاری به استفاده از تلفن بانک توسط مشتریان است. برای اندازه‌گیری این ویژگی مقیاس پنج فاصله‌ای لیکرت با سه عنصر برای ارزیابی استفاده خواهد شد.

۱٫گرایش به استفاده از تلفن بانك در صورت دسترسی به پیش نیازهایی مثل کامپیوترهای خانگی یا شخصی که متصل به اینترنت و شبکه جهانی وب باشند.

۲٫گرایش به استفاده مستمر از  تلفن  بانك در آینده

۳٫اضافه کردن  تلفن بانک به لیست کارهای مورد علاقه‌ام.

نگرش: برای اندازه‌گیری این ویژگی مقیاس پنج فاصله‌ای لیکرت با سه عنصر برای ارزیابی استفاده خواهد شد.

۱٫مناسب دانستن ابزار  تلفن بانکی  بانك جهت انجام امور بانکی

۲٫تفکر مثبت نسبت به استفاده از خدمات تلفن بانکی بانك جهت انجام امور بانکی.

۳٫ایده ای بودن استفاده از خدمات  تلفن بانکی بانك

هنجارهای ذهنی: برای اندازه‌گیری این ویژگی مقیاس پنج فاصله‌ای  لیکرت با دو عنصر برای ارزیابی استفاده خواهد شد.

۱٫تأثیرعقیده دوستان و نزدیکان و همکاران نسبت به استفاده ازخدمات تلفن بانکی  بانك.

۲٫تأثیرعقیده دوستان و نزدیکان وهمکاران نسبت به عاقلانه بودن استفاده از خدمات تلفن بانکی بانك

متغیرهای مستقل و تعریف عملیاتی آن‌ها:

این متغیربه گونه‌ای مثبت یا منفی بر متغیر وابسته تأثیر می‌گذارد یعنی وقتی متغیر وابسته وجود داشته باشد،متغیر وابسته نیز وجود دارد و هر مقدار افزایش در متغیر مستقل روی دهد.در متغیر وابسته نیز افزایش یا کاهش روی خواهد داد. (سکاران، ۸۵، ۱۳۸۴)

متغیرهای مستقل در این تحقیق عبارتند از:

سهولت ادراک شده: برای اندازه‌گیری این ویژگی مقیاس پنج فاصله‌ای لیکرت با چهار عنصر برای ارزیابی استفاده خواهد شد.

۱٫آسانی مهارت یافتن در استفاده از خدمات تلفن بانکی  بانك

۲٫آسان بودن یادگیری نحوه استفاده از خدمات تلفن بانکی بانك

۳٫روشن و قابل درک بودن نحوه استفاده از خدمات تلفن بانکی بانك.

۴٫آسان بودن استفاده از خدمات  تلفن بانکی بانك به طور کلی

مفید بودن ادراک شده: برای اندازه‌گیری این ویژگی مقیاس افتراقی پنج فاصله‌ای لیکرت با پنج عنصر برای ارزیابی استفاده خواهد شد.

۱٫مفید بودن استفاده از خدمات  تلفن بانکی بانك به طور کلی.

۲٫مفید بودن تلفن بانکی بانك برای از بین بردن محدودیت مکانی.

  1. مفید بودن تلفن بانکی بانك برای از بین بردن محدودیت زمانی.
  2. مفید بودن تلفن بانکی بانك برای سرعت بخشیدن به انجام امور بانکی.

۵٫مفید بودن  تلفن بانکی بانك به منظور کاهش هزینه‌های بانکی

امنیت ادراک شده: برای اندازه‌گیری این ویژگی مقیاس پنج فاصله‌ای لیکرت با چهار عنصر برای ارزیابی استفاده  می‌شود.

۱٫احساس امنیت نسبت به استفاده از سامانه بانکداری الکترونیکی  بانک توسعه تعاون (سمات) به طور کلی.

۲٫مواجهه با اختلال و اشکال تراشی ناشی از عدم امنیت سامانه الکترونیکی بانك توسعه تعاون.

۳٫احساس امنیت با وارد کردن کلمه عبور توسط دستگاه Token (امضاء الکترونیکی) به منظور دسترسی به اطلاعات مالی شخصی

۴٫احساس امنیت با پوشش مالی (بیمه مالی) در برابر  هر گونه سوء استفاده مخابراتي و اشتباه احتمالی در برابر پرداخت یا دریافت وجوه.

[۱].UNCTAD

[۲] Chang

[۳] YIU ,etal

برچسب ها

۷ روز هفته، ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم، سوالی دارید؟ بپرسید

آدرس ایمیل

info@prozhebist.ir

تلفن تماس

09120824654