ارزيابي كارايي كانال هاي توزيع با استفاده از روش تحليل پوششي داده ها - پروژه بیست - پروژه ، مقاله ، پایان نامه ، برنامه نویسی

    Sorry, no posts matched your criteria.

ارزيابي كارايي كانال هاي توزيع با استفاده از روش تحليل پوششي داده ها

۸ خرداد ۱۳۹۶
بدون نظر

مشخصات

نام فایل

ارزيابي كارايي كانال هاي توزيع با استفاده از روش تحليل پوششي داده ها

حجم فایل

116 صفحه

فرمت فایل

word

لینک کوتاه

http://www.prozhebist.ir/?p=1283

تعداد فروش

4

قیمت

80,000 ریال

لینک خرید / دانلود

80,000 ریال – خرید

چكيده:

يكي از دغدغه‌هاي اصلي سازمان ها انتخاب كانال توزع مناسب با كارايي بالا مي باشد كه در اين دوره به علت تنوع در كانال هاي توزيع يكي از مشكلات اساسي اكثر كارخانه ها مي باشد.

بر اساس پیشرفت روز افزون تکنولوژی و ایجاد رقبای جدید برای سی دی مانند هارد،فلش و…

بازار این محصول به صورت رکودی بودی و در نهایت دغدغه برای انتخاب کانال توزیع کارامد در این صنف بیشتر احساس میشود.

در همين راستا فرصتي حاصل شد تا از طريق روش تحليل پوششي داده ها با ارزيابي ورودي و خروجي هاي شركت كرانه تجارت بين الملل به سنجش كارايي كانال هاي توزيع اين شركت بپردازيم و كاراترين كانال ها را شناسايي كنيم.

در پايان تحقيق با توجه به نتايج بدست آمده پيشنهاداتي در جهت بهبود موارد فوق ارائه گرديد.

 

واژگان كليدي: تحليل پوششي داده ها (DEA)، مدل هاي تصميم گيري چندمعياره، كارايي، كانال هاي توزيع

 

 

 

فصل اول

کليات تحقيق

 

 

 

 

 

 

۱-۱- مقدمه

يكي از مهمترين چالشهاي مديران بازاريابي و توليدكنندگان، انتقال كالاهاي توليدي خود به بازارهاي هدف است. بر اين اساس تصميم‌گيري در خصوص شيوه انتقال كالا به محل خريد يا مصرف، از جمله تصميمات مهمي است كه مدير بازاريابي با آن مواجه است. (بختائي و گلچين‌فر، ۱۳۸۵ : ۲۳) شبكه توزيع[۱] بخشي از نظام اقتصادي يک كشور مي‌باشد كه تحولات اقتصادي آن كشور در تعيين كاركرد و ساختار آن مؤثر است. اين شبكه حلقه رابط بين توليدكنندگان و مصرف كنندگان و متشكل از عامليني است كه با يكديگر ارتباط متقابل دارند و عمل توزيع كالاها را انجام مي‌دهند. (فرزين، ۱۳۸۶ : ۷۷)

تصميم درباره کانال توزيع و فروش کالا، از جمله مهمترين تصميماتي است که فرا روي مديران قرار دارد. تصميم درباره توزيع کالا بر ساير تصميمات بازاريابي تاثير مستقيم مي‌گذارد. نبض يک شرکت در دست شبکه توزيع و فروش آن است، اما با همه اين شرايط اغلب شرکت‌ها به کانال‌هاي توزيع کالاهاي خود توجه کافي ندارند و اين امر گاه عواقب زيانباري براي آنان به دنبال دارد و در مقابل، بسياري از شرکتهاي با استفاده از سيستم هاي توزيع خلاق، به مزيت رقابتي دست يافته اند. بنابراين لازم است که تلاشهاي زيادي در جهت افزايش کارآيي كانالهاي توزيع و مقايسه ميزان فروش انواع كانالها  صورت گيرد. (واکر و همکاران، ۱۳۷۸ : ۲۶۸)

در اين فصل کليات مربوط به پژوهش حاضر مورد بررسي قرار مي­گيرد به اين ترتيب که در ابتدا به شرح و بيان مسأله پژوهشي پرداخته مي‌شود تا مباني لازم جهت توجيه  چرائي انجام پژوهش حاضر فراهم آيد. در ادامه اهداف پژوهش بيان مي‌شود و به تبع اين اهداف سوالات پژوهش ارائه مي­شوند. سپس قلمرو پژوهش به لحاظ زماني و مکاني معين مي‌شود و روش مورد استفاده در پژوهش حاضر به اختصار توضيح داده مي‌شود. در نهايت نيز به تعريف کاربردي واژه‌هاي پژوهش پرداخته مي‌شود تا مطالعه پژوهش حاضر به صورتي ساده و قابل فهم ميسر شود.

۱-۲- بيان مساله

تصميم‌گيري مهم‌ترین دغدغه هر مدير در فعالیت‌های حرفه‌اي است. به زعم بسياري از دانشمندان حوزه مديريت، تصميم‌گيري معيار ارزيابي عملكرد هر مدير است مديران در تصمیم‌گیری‌های خود به اطلاعات گوناگوني نياز دارند و مراحل مشخصي را براي دسترسي به اطلاعات طي مي‌كنند. يكي از مباني تصميم‌گيري براي مديران، ارزيابي عملكرد است كه آنان را در تصميم گرفتن هدايت مي‌كند.  (دلگادو و همکاران، ۲۰۰۹)

چنانچه ارزيابي عملكرد به روش علمي انجام شده باشد، راهنماي مؤثري براي مديران در تصمیم‌گیری‌هاست. در بين انواع سازمان، از مهم‌ترین بخش‌هایی كه نياز شديد به ارزيابي عملكرد دارد، ادارات و سازمان‌های مرتبط با عموم است. اين مورد حتي در بحث مديريت دولتي نيز گنجانده شده است. اهميت ارزيابي عملكرد در اين سازمان‌ها تا آنجاست كه دولت‌ها طرح‌های متفاوتي همچون طرح تكريم ارباب رجوع و … را با صرف بودجه‌هاي گسترده، مورد توجه قرار داده‌اند. (عباسعلی، ۱۳۸۹)

تحلیل پوششی دادها یک معیار شعاعی ارزیابی کارایی است که فرض می‌کند یک واحد ناکارا جهت کارا شدن باید تمام ورودی‌هایش (خروجی‌هایش) را به یک نسبت کاهش (افزایش) دهد.

شرکت کرانه تجارت بین‌الملل در زمینه تولید سی دی و دی وی دی فعالیت می‌کند و از لحاظ حجم تولید در ایران در رتبه دوم قرار دارد (ماهیانه ۵ میلیون عدد) با توجه به حجم تولید و رقابت شدید موجود با رقبای داخلی و خارجی یکی از معضلات و مشکلات این شرکت توزیع مستمر و قابل رقابت در بازار است، از این رو یکی از چالش‌های مدیران این شرکت انتقال کالاهای تولیدی خود به بازارهای هدف است.

سه کانال اصلی برای محصولات مدنظر است که هر کدام از ان‌ها مشکلات خاص خود را دارد:

الف. ارتباط مستقیم با مصرف کننده: به علت حجم تولید پایین شرکت که ماهیانه ۵ میلیون عدد است از لحاظ اقتصادی بسیار پر هزینه است و به نوعی صرفه اقتصادی ندارد (هزینه بالا به خاطر تهیه تجهیزات سخت افزاری مثل انبار و ماشین‌های توزیع، استخدام ویزیتور و… است)

ب:ارتباط با عمده فروش:این روش به لحاظ گردش مالی بسیار مناسب است و دغدغه فروش را بسیار کم می‌کند اما عمده فروشان به خاطر قدرت بالای خود در بازار خواهان پوئن های بسیار بالایی هستند به طوری که سود دریافتی ان‌ها چند برابر سود حاصله شرکت می‌باشد از سوی دیگر این عمده فروشان پس از مدتی کار کردن خود را نماینده شرکت معرفی کرده و از برندهای شرکت سو استفاده کرده و در برخی اوقات به خراب کردن برند شرکت برای فروش بهتر محصولات وارداتی خود می‌پردازند.

ج:ارتباط با خرده فروشان:این روش نیز گردش مالی خوبی دارد از سوی دیگر وابستگی شرکت نیز به عمده فروشان ایجاد نمی‌شود، خرده فروشان نیز تمایل دارند اما از اینجا که سی دی و دی وی دی جزو محصولات جانبی محسوب می‌گردد نمی‌توانند این کار را بکنند، زیرا خرده فروشان مجموعه ای از محصولات جانبی را از عمده فروشان می‌خرند و در صورت خرید مستقیم سی دی از شرکت عمده فروشان سایر محصولات جانبی را به ان‌ها نمی‌دهند و به ناچار نیاز خود را از عمده فروشان تهیه می‌کنند.

اهمیت انتخاب در مورد کانال توزیع به این دلیل است که شرکت مجبور است برای مدت طولانی به این تصمیمات پایبند و متعهد بماند چرا که چندین سال طول می‌کشد یک سیستم توزیع به طور مطلوب مستقر شود و به اسانی قابل تغییر نیست، در این تحقیق به بررسی و مقایسه انواع کانال‌های توزیع در رابطه با سیستم بازاریابی با توجه به میزان فروش و سهم بازار (نتایج کارایی و سود دهی) در شرکت کرانه تجارت بین‌الملل خواهیم پرداخت.

۱-۳- ضرورت و اهميت تحقيق

رشد و سودآوری در بازار، از اهداف اصلی تمامی موسسات و بنگاه های اقتصادی است و یکی از عوامل مهم در ارزیابی رشد و سودآوری این موسسات میزان فروش آن ها می باشد . در حال حاضر رقابت برای ارائه کالا‌ها و خدمات مطلوب با نازلترین قیمت  از مسايل مهمي است كه شركتها در بازار ايران با آن مواجه مي باشند و نکته اساسی در محقق شدن این مطلب، برخورداری از یک شبکه توزیع قوی است. بنابراین مجموعه‌ها و مجتمع های بزرگ تولیدی به منظور دست‌یابی به این ا هداف، اقدام به ایجاد شبکه‌های توزیع قوی در بازارهای تحت پوشش خود مي نمايند. كانالهاي توزيع مجموعه اي در هم آميخته از سازمانها يا افراد است كه وظيفه مهيا نمودن كالا و خدمات را براي مصرف كننده نهايي به عهده دارد و تعادل منطقي بين منافع اين نهادها ، تضمين كننده عمر كانال است . يك كانال توزيع هنگامي كارآمد است كه بتواند محصول را در” زمان ” مناسب ، به  ” ميزان ” مناسب ، در  ” شرايط ”  مناسب ، با ” هزينه ” مناسب ، در ” مكان ” مناسب و  به ” فرد ” مناسب برساند .اختيار سنجيده كانالهاي توزيع كالا در بازدهي و خروجي فرايندتوليد و مصرف اهميت حياتي دارد.دهه گذشته شاهد تغييرات سريع و چشمگيري در عرصه كانالهاي توزيع كالا و خدمات در اقتصادهاي توسعه يافته بوده است.ظهور شبكه هاي پيشرفته تلفني و لجستيكي و از همه مهمتر ، پيدايش شبكه ارتباطات بين المللي ( اينترنت ) كانالهاي توزيع تازه اي در دسترس خريداران ،  مشتريان و مصرف كنندگان گذاشته است.

بدیهی است ارزیابی عملکرد واحد های مختلف یک سازمان در یک الگوی استراتژیک به ویژه زمانی که شعب و بخش های متعددی داشته باشند می بایست به صورت سیستماتیک وطی یک چارچوب منطقی رخ دهد. شعب متعدد شرکت کرانه تجارت بین الملل در ایران نیز به منظور یکپارچه سازی ارزیابی عملکرد آنها لازم است با یک روش علمی و منطقی سنجیده شوند تا از نظر بازدهی عملکرد مورد شناسایی قرار گرفته وزمینه را برای ارزیابی صحیح آنها ایجاد نماید.

البته این عمل می تواند مدیران را برای تصمیم گیری در۱- ارتقای درجه توزیع کنندگان۲- ارتقاء سطح مدیران ۳- افزایش یا کاهش نیروی انسانی یک مجموعه و مواردی مانند آنها کمک بسیار نماید. به هر حال وجود یک سیستم ارزیابی عملکرد،وجود یک بازخور مفید در سیستم سازمانی را مهیا می سازد. که ضرورت آن بر کسی پوشیده نیست این عامل می تواند به تبیین استراتژی های کلان سازمان نیز کمک نماید چرا که با ارزیابی است که می توان دریافت کدام فرایند درونی، انسانی، مشتری مداری یا سیستم های مالی دچار ضعف هایی هستند.

۱-۴- اهداف اساسي تحقيق

برای بسیاری از شرکت‌ها، سیستم توزیع یک تصمیم اساسی برای ایجاد یک کسب و کار موفق است. سیستم توزیع برای عملکرد کارآمد و سودآوری شرکت فوق‌العاده مهم است. حال با توجه به وجود انواع کانال‌های توزيع سعی در بررسی و ارزيابي كارايي آن‌ها و انتخاب كانال توزيع كارا در شرکت کرانه تجارت بین‌الملل جهت افزايش ميزان فروش و سهم بازار نمودیم. برای این منظور شاخصه‌ای مهم جهت ارزيابي كارايي کانال‌های توزيع انتخاب سپس جهت مقايسه آن‌ها از روش تحليل پوششي داده‌ها ( DEA ) استفاده خواهد شد.

۱-۵- سؤالات تحقيق

سوال اصلی این تحقیق عبارت است از:

كداميك از کانال‌های توزيع شرکت کرانه تجارت بین‌الملل از ديگر کانال‌ها كاراترند و می‌توانند به عنوان يك الگو قرار گيرند؟

همچنين در اين راستا به سوالات زير نيز پاسخ داده خواهد شد؛

۱- چه شاخص‌هایی به عنوان ورودي جهت مقايسه کانال‌های توزيع می‌توان در نظر گرفت؟

۲ – چه شاخص‌هایی به عنوان خروجي جهت مقايسه کانال‌های توزيع می‌توان در نظر گرفت؟

۱-۶- نوع و روش تحقيق

این تحقیق به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ ماهیت و روش توصیفی محسوب می‌شود. به همین دلیل، برای ارزیابی‏ کارایی کانال‌های توزیع، ضرورت داشت که پارامترهای ارزیابی‏ کارایی با توجه به مدل‏های تحلیل پوششی داده‏ها شناخته شود. به همین منظور، پیشینه مطالعاتی و پژوهشی که پیش از این در کانال‌های توزيع فروش‏ انجام گرفته بود، بررسی و شاخص‏ها جمع‏آوری خواهد گرديد سپس از روش DEA به ارزیابی و مقایسه کارایی کانال‌های توزيع خواهیم پرداخت.

۱-۷- روش گرد آوري اطلاعات

روش­هاي گردآوري اطلاعات در اين پژوهش به دو دسته كتابخانه­اي و ميداني تقسيم مي­شود. در خصوص جمع آوري اطلاعات مربوط به ادبيات موضوع و پيشينه پژوهش از روش­هاي كتابخانه­اي و جهت جمع آوري اطلاعات براي پاسخ به سوالات پژوهش از روش ميداني استفاده شده است.

۱-۸- قلمرو تحقيق

قلمرو موضوعی تحقیق: عنوان تحقیق ارزيابي و مقايسه كارايي كانال‌هاي توزيع فروش  می باشد.

قلمرو زماني تحقيق: داده هاي تحقيق در اسفند۱۳۹۱ تا ؟؟؟ جمع آوري گرديده‌اند.

قلمرو مکاني تحقيق: قلمرو مکاني تحقيق شرکت کرانه تجارت بین‌الملل است.

۱-۹- تعريف واژگان کليدي

تحلیل پوششی داده ها DEA :

واژه DEA مخفف Data Envelopment Analysis مي باشد که به معني تحليل پوششي داده ها يک مدل برنامه ريزي رياضي ،براي ارزيابي کارايي واحد هاي تصميم گيرنده اي (DMU) است که چندين ورودي و چندين خروجي دارند . اندازه گيري کارايي به دليل اهميت آن در ارزيابي عملکرد يک شرکت يا سازمان همواره مورد توجه محققين قرار داشته است .فارل در سال ۱۹۵۷ ، با استفاده از روشي همانند اندازه گيري کارايي در مباحث مهندسي ، به اندازه گيري کارايي براي واحد توليدي اقدام کرد.موردي که فارل براي اندازه گيري کارايي مد نظر قرار داد شامل يک ورودي و يک خروجي بود.

مدلهای تصمیم گیری چند معیاره(Multiple criteria decision making  ):

در این گونه تصمیم گیریها چندین شاخص يا هدف که گاه با هم متضاد هستند در نظر گرفته می شوند. در زمینه مسایل سازمانی، در انتخاب استراتژی یک سازمان معیارهایی از قبیل درآمد سازمان در طی یک دوره، قیمت سهام سازمان، سهم بازاری، تصویر سازمان در جامعه و … اگر در تصميم گيري با معيارهاي چندگانه “MCDM” منظور از معيار شاخص باشد آنرا به نام تصميم گيري با شاخص هاي چندگانه يا MADM مي‌شناسند و اگر منظور از معيارهاي چندگانه هدف باشد آن را به نام تصميم گيري با اهداف چندگانه يا MODM گويند مدلها وتکنیک های تصمیم گیری چند شاخه به منظور انتخاب مناسب ترین گزینه از بین m گزینه موجود بکار می رود. در (MADM.) معمولاً داده ها ی مربوط به گزینه ها از منظر شاخص های مختلف در یک ماتریس نمایش داده می شود. مدل هایی که از نظر شاخص تشکیل شده اند که با یکدیگر در تعامل اند، به این معنی که مقادیر نامطلوب یک شاخص می تواند توسط مقادیر مطلوب شاخص پوشانده شود.

كانالهاي توزيع:

توزيع يكي از اجزاي آميخته بازاريابي است كه در ساده‌ترين حالت، وظيفه انتقال محصول از محل توليد به محل خريد مشتري را بعهده دارد. به‌عبارت ديگر مهمترين وظيفه مديريت توزيع اين است كه كالا را در زمان و مكان مناسب در دسترس مشتريان بالقوه قرار دهد. كانال توزيع مجموعه‌اي از سازمانها و افراد وابسته است كه كالا يا خدمت مورد نظر را در دسترس مشتريان نهايي قرار مي‌دهد. كانال توزيع، توليدكننده و مشتريان كالا را به يكديگر متصل مي‌كند. (نوتيلا[۲] و همکاران، ۲۰۱۱ : ۳)

[۱] Distribution channel

[۲] Mikko Knuutila, et al 2011

برچسب ها

۷ روز هفته، ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم، سوالی دارید؟ بپرسید

آدرس ایمیل

info@prozhebist.ir

تلفن تماس

09120824654