طراحی سیستم انبارداری - پروژه بیست - پروژه ، مقاله ، پایان نامه ، برنامه نویسی

    Sorry, no posts matched your criteria.

طراحی سیستم انبارداری

۵ اردیبهشت ۱۳۹۴
بدون نظر

گروه حسابداری

پروژه مالی

قیمت ۶۰۰۰ تومان

عنوان:

طراحی سیستم انبارداری

فهرست مطالب

چکیده

فصل اول: کلیات پژوهش

۱-۱-مقدمه

۱-۲-تاریخچه انبارداری در ایران

۱-۳-تعاریف و اصطلاحات

۱-۴-اهمیت و ارزش پژوهش

۱-۵ فرآیندهای انبارداری

۱-۵-۱-فرایندهای اصلی در انبارداری

۱-۵-۲-فرایندهای پشتیبان در انبارداری

۱-۶-هدف از استقرار یک سیستم انبار

۱-۷-اهداف و وظایف انبارها

۱-۸-انواع انبارها از نظر فرم ساختمانی

۱-۹-انواع موجودی‌های انبارها

۱-۱۰-انتظارات مدیر از سیستم کنترل انبارها

۱-۱۱-طبقه بندی

۱-۱۲-کدگذاری کالاها

فصل دوم: بررسی سیستم انبارداری

۲-۱-سیستم‌های اطلاعاتی انبار

۲-۱-۱ تعریف سیستم‌های اطلاعاتی انبار و نتایج اجرای آن

۲-۱-۲-متداول‌ترین فرم‌های مورد استفاده در سیستم اطلاعاتی انبار

۲-۱-۳-بخش‌های درگیر در سیستم اطلاعاتی انبارها

۲-۱-۴-اهم مراحل سیستم تدارکات مواد و غیره

۲-۱-۵-سیستم اطلاعاتی انبارها و نقش کامپیوتر در آن

۲-۲- انواع سیستم کنترل موجودی و برنامه ریزی و کنترل موجودی‌ها

۲-۲-۱-مواضع مختلف بخش‌ها و گروه‌های درون سازمان نسبت به حجم موجودی‌ها

۲-۲-۲-هزینه‌های نگهداری و انبار کردن موجودی‌ها

۲-۲-۳-مدل‌های کنترل موجودی

۲-۲-۴-ذخیرة ایمنی یا حداقل موجودی safty stock

۲-۲-۵-حداکثر موجودی

۲-۲-۶-نقطة سفارش

۲-۲-۷-کارتکس کالا

۲-۲-۸-مدیریت انبار با تجزیه و تحلیل نمودار ABC

۲-۳-گردش فیزیکی اقلام انبار Physical flow

۲-۴- تأثیر مستقیم کنترل موجودی

۲-۴-۱-تأثیر کنترل موجودی کالا بر سودآوری شرکت‌ها

۲-۴-۲-آیا انبار کالای شما تحت کنترل است

۲-۴-۳-صورت‌های مواد

۲-۴-۴-سیاست‌های دریافت

۲-۴-۵-وضعیت ATP(مقدار موجودی در دسترس قابل تعهد)

۲-۴-۶-تغییرات مهندسی

۲-۴-۷-گزارش ضایعات

۲-۴-۸-زمان دریافت کالا

۲-۴-۹-نشانه‌های سفارش مجدد

۲-۴-۱۰-سیستم مکان یاب انبار

۲-۴-۱۱-موجودی کالا یک دارایی نیست

۲-۴-۱۲-گردش موجودی کالا

۲-۴-۱۳-طراحی یا بهبود فرایند

۲-۵- حسابداری انبار

۲-۵-انواع سیستم‌های ارزیابی موجودی‌ها

۲-۵-۲- روش‌های مختلف ریالی نمودن اسناد در ارزیابی موجودی‌ها

۲-۵-۳-نحوه ثبت کسری و اضافات انبار

۲-۵-۴-نحوه ثبت مواد خریداری شده

۲-۵-۵-نحوه ثبت مواد صادره از انبار

۲-۵-۶-نحوه ثبت مواد برگشتی به انبار

۲-۶-نمونه رویه و روش اجرایی حسابداری انبار

۲-۶-۱-نحوه تنظیم سند مربوط به خرید کالا یا خدمات

۲-۶-۲-خرید خدمات

۲-۶-۳-ثبت سند اقلام صادره از انبار

۲-۶-۴-ثبت کرایه حمل مواد از خرید به شرکت

۲-۶-۵-انتقال بین انبارها

۲-۶-۶-نحوه ثبت حواله‌های امانی ما نزد دیگران

۲-۶-۷-حواله انبارگردانی

۲-۶-۸-نحوه ثبت مواد برگشتی به انبار

۲-۶-۹-رسید انبارگردانی

۲-۶-۱۰-اسناد صادره مربوط به خروج محصول ساخته شده

فصل سوم: نتیجه گیری

۳-۱-نتیجه گیری

۳-۲-پیشنهادها

منابع

فهرست پیوست­ها

 ۱-فرم وضعیت کالای برگشتی به انبار

 ۲-فرم تسریع در خـریـد

۳-فرم درخواست مصالح

۴-استعلام وضعیت درخـواست خـریـد

۵-فـرم درخـواست خـریـد

۶-فرم ارسال و تحویل مـواد

۷- استعلام وضعیت درخـواست خـریـد

۸- لیست کالاهای امانی

۹- فرم استعـلام قیمت و شـرایط

۱۰- فرم انصراف / تغییر خرید

۱۱-فرم کنترل موجودی کالا

۲۱-فرم ارسال کالا

۱۳-حواله انبار

۱۴- فـرم درخـواست خـریـد نهایی

۱۵- رسید موقت انبار

۱۶- درخواست کالا از انبار

۱۷- گزارش روزانه ورود کالا به انبار

۱۸- برگشت از خرید

۱۹ –فرم انبار به انبار

۲۰-گزارش هفتگی ورود کالا به انبار

۲۱- وضعیت تایید درخواست خرید

۲۲- فرم کارتکس انبار

۲۳-کنترل وضعیت انبار

 

چکیده

مدیریت یک سازمان هنگامی موفقیت آمیز و اثربخش می‌باشد که همه اجزای سازمان را به طور خاص مدنظر قرار دهد و سعی در حداکثر کردن کارکرد هر یک از قسمت‌های سازمان به عمل آورد. با توجه به اینکه انبارداری در سازمان‌ها و شرکت‌های صنعتی محلی برای استفاده از موارد مورد نیاز و همچنین تأمین موارد مورد نیاز شرکت در تهیه تولیدات آن می‌باشد لذا وجود یک سیستم انبارداری مناسب به گونه ای که بتوان اطلاعات مورد نیاز در مورد مواد موجود در انبار و یا مواد مصرفی بسیار حائز اهمیت می‌باشد چنانچه ممکن است عدم کارایی یک سیستم انبارداری سبب از دست رفتن فرصت (زمان از دست رفته) و در نتیجه کاهش تولیدات و بهره برداری شرکت یا سازمان صنعتی شود. بنابراین همه سازمان‌های صنعتی با نصب دستگاه‌های تولید پیشرفته خودکار در جهت هر چه بهینه­تر کردن و به روز کردن فعالیت‌های انبارداری خود تلاش می‌کنند بنابراین اگر شرکت‌های صنعتی به امر انبارداری توجه کافی مبذول ندارند باعث ایجاد نقص در حرکت تولیدی سازمان خواهد شد، اما این امر میسر نخواهد شد مگر با استفاده از نیروی انسانی آموزش دیده در این امر. یعنی اگر سازمانی سیستم‌های تولید پیشرفته و یا اتوماسیون سازی وسائل خود را انجام دهد چنانچه از نیروی انسانی تحصیل کرده و متخصص بهره‌مند نباشد اجرای مناسب طرح‌های مدیریت امکان پذیر نخواهد بود لذا بایستی سازمان‌ها با به‌کارگیری نیروهای مجرب و متخصص در زمینه نرم افزارهای مختلف انبارداری اقدام به نصب و راه اندازی این نوع از سیستم انبارداری نمایند که وجود هر یک از این عوامل بدون دیگری اثر بخش و مفید نخواهد بود.  در این گزارش ابتدا به کلیاتی در مورد انبار و انبارداری اشاره می‌شود سپس به بحث حسابرسی و کنترل موجودی و … می­پردازیم.

   کلید واژه‌ها: انبارداری، موجودی، کالا، حسابداری، انبار

  فصل اول

کلیات پژوهش

۱-۱-مقدمه

به تدریج که سازمان‌ها بزرگ و پیچیده و متنوع تر می‌شوند مشکلات و مسائل مختلف و متفاوت را با خود به همراه می‌آورند که در آن لازمه اداره کردن آن ارتباط، همکاری و هماهنگی در بخش‌های مختلف سازمان را با یکدیگر تطابق می‌دهند.

سازگاری و هماهنگی بین بخش‌های مختلف یک سازمان زمانی به وجود می‌آید که آن سازمان از یک سیستم منسجم و قابل قبول پیروی نماید و کلیه اجزای آن در چارچوب یک استراتیژی و اهداف از پیش تعیین شده اقدام به برقراری و ارتباط صحیح و منطقی سازمانی با یکدیگر نمایند.

یکی از بخش‌های که به عنوان یک حلقه اصلی در هر سازمانی وجود دارد انبار (انبارها) می‌باشد. انبار برخلاف سایر بخش‌های یک سازمان به عنوان یک بخش اصلی با سایر بخش‌های سازمان در ارتباط مستقیم می‌باشد. نحوه عملکرد مطلوب یا نامطلوب آن با سایر بخش‌ها تأثیر می‌گذارد. انبار یک جایگاه سازمانی در نمودار کلیه سازمان‌ها وجود دارد به همین دلیل ضمن اهمیت ویژه که به این واحد سازمانی داده می‌شود نیاز به برنامه‌ریزی نظارت و هماهنگی در کلیه اجزا و قسمت‌های سطوح آن دارد.

امروزه دیگر انبارداری به نگهداری و حفظ محصولات و کالا از زمان خرید یا تولید تا زمان تحویل و فروش محصولات و مصرف آن گفته نمی‌شود بلکه انبارداری شامل انبار کردن و فعالیت‌های مرتبط با آن از قبیل جمع‌آوری، ترکیب و حفظ کالا، جابه‌جایی، طبقه بندی، تنظیم، بارگیری و … می‌باشد.

 

۱-۲-تاریخچه انبارداری در ایران

به تدریج که سازمان‌ها پیچیده و متنوع تر می‌شوند مشکلات و مسائل مختلف و متفاوتی را با خود به همراه می‌آورند سازگاری و هماهنگی بین بخش‌های مختلف یک سازمان فقط در صورتی به وجود می‌آید که آن سازمان از یک سیستم منسجم، هماهنگ و قابل قبول پیروی کند و کلیه اجزای آن در چارچوب یک استراتژی و اهداف از قبل تعیین شده اقدام به برقراری ارتباط صحیح و منطقی سازمانی با یکدیگر نمایند یکی از بخش‌هایی که به عنوان یک حلقه اصلی در هر سازمانی وجود دارد انبار می‌باشد. با توجه به نیازهای روزافزون و متفاوت سازمان‌ها، وظایف انبار نیز تغییر کرده و پیچیده تر شده است از جمله این وظایف:

انبار کردن و فعالیت‌های مرتبط با آن از قبیل جمع آوری، ترکیب، نگهداری و حفظ کالاها –حمل و جابجایی- جداسازی – طبقه بندی – تخلیه و بارگیری و …

تا قبل از شهریور ۱۳۴۰ به علت فقدان قوانین مخصوص که بتواند وظایف و مسئولیت‌های صریح انبارداران کالا را در مقابل صاحبان کالا تعیین کند و به علت عدم آشنایی بسیاری از صاحبان کالاها با اصول جدید انبارداری متداول در کشورهای مترقی جهان وضع اغلب انبارهای تجاری ایران فوق‌العاده اسفبار بود.

کالاها در آن زمان در مکان‌هایی با اسامی مختلف  مانند بنگاه-گاراژ-تیمچه –قیصریه – بارانداز- سرای تجاری و … نگهداری می‌شد و اغلب انباردارن این انبارها افرادی بیسواد بوده و تمامی آمار و موجودی کالاها را با خطی ناخوانا بر روی دفترچه‌هایی کثیف (بی جک) نگهداری می‌شد.

در ششم بهمن ماه ۱۳۴۰ طی تصویب نامه هیئت وزیران شرایط تاس یس انبارهای عمومی از تصویب گذشت و اولین شرکت سهامی انبارهای عمومی ایران در ۱۲ دی ماه همان سال تاس یس و به ثبت رسید.

 

۱-۳-تعاریف و اصطلاحات

تعریف انبار: به طور کلی به هر محلی که یک یا چند نوع کالا (تجاری، صنعتی، مواد اولیه، یا محصول نهایی) در آن نگهداری شود انبار اطلاق می‌شود. به عبارت دیگر به هر جای که اقلام موجود در آن جهت بهره‌برداری‌های  آتی (کسب سود و یا ارائه خدمات) نگهداری می‌شود انبار می‌گویند.

تعریف انبارداری: به عملیات تخلیه، بارگیری، و نگهداری کالاهای مورد نیاز افراد و بنگاه‌ها در انبارهایی با شرایط مناسب تا زمان استفاده انبارداری گفته می‌شود. به عبارت دیگر، انبارداری شامل سیستم‌های قرار گرفتن جنس در انبار و ایجاد روش‌ها و اعمال مدیریت کنترل موثر از زمان دریافت تا لحظه تحویل است.

جایگاه انبار: ساز مانده‌ی سازمان‌های مختلف بنا بر نیازهای آنان متفاوت است، گاهی در بعضی مؤسسات انبار زیر نظر مستقیم مدیرعامل قرارداد و تحت نظر مدیر انبار نیز انبارهای مختلفی مانند انبار مواد، قطعات، محصولات، ضایعات و … قرار دارد.

 نمودار ۱-۱- فلوچارت (۱): ساختار سازمانی انبارها

انبار

    نمودار ۱-۲- فلوچارت (۲): ساختار سازمانی انبارها

1

  تعریف طبقه بندی: به تقسیم انواع کالاهای موجود به گروه‌ها یا دسته‌هایی که دارای صفات مشترک و یا کاربرد مشترک باشند طبقه‌بندی می‌گویند. در انبارها برای نگهداری بهتر و تعیین آدرس و پیاده کردن سیستم کدگذاری و کنترل موجودی و طبقه‌بندی کالا اهمیت می‌یابد.

تعریف موجودی: به طور کلی موجودی عبارت ست از کالا یا متاعی که برای مدتی بخواهد نگهداری شود ولی به اختصار می‌توان گفت که عبارت ست از: اجناس، مصالح، مواد، قطعات که در امر تولید و فروش و اداره صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد، موجودی‌ها قسمتی از دارائیهای مؤسسه بشمار می‌آیند و شامل تمام دارایی‌هاست.

۴-۱-اهمیت و ارزش پژوهش

برای آنکه دیدی وسیع نسبت به آنچه قصد انجام آن را داریم پیدا کنیم، بایستی به پژوهش و مطالعه دست بزنیم، همیشه مطالعه باعث روشن‌تر شدن موضوع می‌شود و انجام آن را با سهولت بیشتری امکان پذیر می‌کند. ما با انجام یک پژوهش ساده و مفید خواهیم دانست در کجا قرار گرفته‌ایم، امکانات ما چیست، به چه چیزهائی نیاز داریم، چه اقداماتی باید انجام دهیم و… راهکارهای مناسب را در نظر خواهیم گرفت

پژوهش مفید و ارزشمند بالطبع نتایج عالی و سودمندی در پی خواهد داشت و ارزش پژوهش و اهمیت آن زمانی خواهد بود که گره از کاری بازگشاید و علمی و واقع‌گرایانه باشد و منجر به سودآوری و و ری گردد.  در چارچوب موضوع خرید و انبارداری همواره نیازمند پژوهش و مطالعه و آگاهی از شرایط موجود و تحولات احتمالی هستیم. هنگام خرید نیازمند آن هستیم که به شناسایی منبع مناسب، کیفیت و کمیت مناسب، قیمت مناسب و زمان مناسب بپردازیم. شناسایی تمام این موارد مستلزم پژوهش و مطالعه است. انباردار همیشه باید از موجودی انبار آگاه باشد و اطلاع دقیقی را در اختیار مسولین مربوطه در خط تولید و واحد تدارکات خرید قرار دهد.

با نگاهی به فعالیت‌های صنعتی و روند این فعالیت در سازمان‌ها، پی می‌بریم که همه آن‌ها با اتکا بر یک سری عوامل اساسی و عمده همچون تکنولوژی، سرمایه، مواد اولیه، نیروی انسانی سعی در افزایش میزان سود آوری خود دارند. در همین رابطه وظیفه اصلی مدیریت نیز ایجاد بهترین ترکیب از این عوامل است. عدم تهیه مواد اولیه لازم، در زمان مورد نیاز، به میزان مطلوب و کیفیت و قیمت مناسب منجر به کاهش چشمگیر سود دهی در صنعت می‌گردد. چرا که نتیجه آن افزایش قیمت تمام شده محصول نهایی تولید شده است بنابراین بیش‌ترین تاثیر و اهمیت خرید زمانی است که با شرایط پنج‌گانه انجام شود.

۱-۵- فرآیندهای انبارداری

۱-۵-۱-فرایندهای اصلی در انبارداری

این فرایندها مجموعه عملیاتی را در بر دارند که در کلیه انبارها انجام می‌شوند.

۱- پذیرش کالا: صاحبان کالا یا شرکت‌های حمل و نقل متقاضی استفاده از خدمات انبارداری با توجه به قوانین، مجوزهای لازم برای ورود کالا به انبار را ارایه می‌کنند. این مجوزها ممکن است شامل درخواست تحویل کالا به انبار و مدارک مربوط به کالا (نظیر اظهارنامه، مانیفست، پته گمرکی، مجوزهای گمرک) باشد. معمولاً با ورود کالا به پشت درب انبار بایستی کنترل‌های نگهبانی و امنیتی انجام پذیرد سپس کالا وارد محوطه پذیرش شود. در محوطه پذیرش مسئولین انبار کالاها را از لحاظ شکلی و تعداد با اطلاعات اظهار شده کنترل می‌نمایند و در صورت مغایرت صورت جلسه تنظیم می‌شود. با توجه به نوع و وضعیت کالا و امکانات انبار، در این قسمت کالاها دسته‌بندی می‌شوند و به انبار متناسب ارسال می‌شوند.

۲- جاگذاری و جابجایی کالا: پس از ورود کالا به انبار لازم است تا بر اساس استانداردهای موجود در خصوص نحوه ذخیره سازی کالا، مکان مناسبی برای هر کالا در نظر گرفته و کالا در محل مورد نظر جاگذاری شود. محل نگهداری دقیق کالا در داخل انبار باید در اسناد کاغذی و یا سامانه‌ی مدیریت انبار ثبت شود. پس از تکمیل فرایند تحویل، صاحب کالا و یا نماینده‌ی قانونی وی که ممکن است شرکت حمل‌ونقل باشد رسید یا قبض انبار را دریافت می‌کند. صاحب کالا از کالای تحویل شده به انبارهای عمومی می‌تواند به عنوان وثیقه یا تضمین برای دریافت اعتبار و یا وام از بانک‌ها و موسسه مالی و اعتباری استفاه نماید. در این صورت انبارهای عمومی رسمی که اساس نامه آن‌ها بر اساس تصویب‌نامه قانونی انبارهای عمومی مصوب ۱۳۴۰ به تایید هیئت نظارت بر انبارهای عمومی رسیده باشد، امکان صدور برگه وثیقه برای صاحب کالا را خواهند داشت.

۳- انتخاب و گردآوری کالا برای خروج: در صورت درخواست صاحب کالا برای خروج کالا از انبار، پس از انجام تشریفات خروج کالا، عملیات گردآوری کالا از سطح انبار و حمل آن به نقطه‌ی تحویل انجام می‌شود. در انبارهای عمومی رسمی، کالایی که برای آن برگه وثیقه صادر شده باشد و هنوز در وثیقه بانک یا موسسه دیگری باشد اجازه خروج ازان بار را نخواهد داشت.

۴- بسته‌بندی و تحویل کالا: پس از صدور مجوز خروج کالا، با دریافت اطلاعات مربوط به تحویل کالا و وسیله‌ی نقلیه، منابع لازم برای انجام بارگیری کالا تخصیص داده می‌شود و در صورتی که صاحب کالا درخواست بسته‌بندی داشته باشد، کالاهای مورد نظر بسته‌بندی و بارگیری می‌شوند. در صورت نیاز بایستی فهرست اقلام بارگیری شده و مشخصات آن‌ها در قالب مستندات خاصی (مانیفست، فاکتور، بارنامه و…) تهیه و ارائه شود.

نمودار ۱-۳- فرایندهای اصلی و پشتیبان در انبارداری

 انبار3

۱-۵-۲-فرایندهای پشتیبان در انبارداری

این فرایندها مستقیماً با عملیات انبارداری مرتبط نیستند ولی سطح کیفی انبارها به میزان وجود و اجرای این فرایندها در انبار بستگی دارد

۱- کنترل کیفیت: تعریف چک لیست‌های کنترل کیفیت مرتبط با هر یک از موجودیت‌های کسب و کار در انبار و امکان تکمیل و بهره برداری از اطلاعات مربوطه، هسته اصلی مؤلفه کنترل کیفیت در سیستم می‌باشد. کنترل کیفیت در انبار در چند حوزه اصلی همچون کنترل کیفیت عملیات، ارزیابی عملکرد پیمانکاران، تعمیر و نگهداری، عملیات و حمل و نقل و کنترل بارهای خطرناک انجام می‌شود.

۲- خدمات ارزش افزوده: انجام هر نوع عملیات بر روی محموله‌ها که غیر از سه فعالیت اصلی «تخلیه»، «انبارداری» و «بارگیری» بوده و مشتریان شرکت علاقه‌مند باشند در ازای دریافت آن خدمت هزینه مربوطه را پرداخت نمایند، در زمره خدمات ارزش افزوده قرار می‌گیرد. برای ارایه این نوع خدمات معمولاً منابع موجود در انبار به کار گرفته شده و نیازی به سرمایه گذاری قابل توجه نمی‌باشد.

  • بهره برداری از فضای انبارها برای آماده سازی قطعات نیم ساخته
  • صدور برگه وثیقه کالا و خدمات مالی به مشتریان

 ۳- خدمات مشتریان

  • مدیریت ارتباط با مشتریان
  • ارائه خدمات الکترونیکی
  • ساده سازی امور اداری و بهبود فرایندهای مرتبط با مشتریان

۴- مدیریت انبار

  • کلیه فعالیت‌های مربوط به برنامه ریزی و زمان‌بندی عملیات شرکت در خصوص ورود و خروج کالا
  • برنامه ریزی برای توسعه و تجهیز و همچنین بهره برداری بهینه از فضای موجود در انبارها
  • مدیریت منابع انسانی و تجهیزات
  • تعریف معیارهای ارزیابی عملکرد و مدیریت عملکرد کلیه منابع در انبار
  • مدیریت درآمد و هزینه در انبار

 ۱-۶-هدف از استقرار یک سیستم انبار

بنابراین از آنجایی که نحوه مدیریت و اداره امور انبار و انبارداری بستگی به تعداد انبارها، پراکندگی آن‌ها، نوع و میزان مواد کالا، اهمیت دادن به سیستم‌های کنترل موجودی، دسترسی به اطلاعات بار زار، داشتن امکانات تدارکاتی برای انبار، داشتن منابع مالی مورد نیاز، مدیریت انبارداری صحیح و آگاهی مدیران و صاحبان صنایع به اموال انبار و انبارداری دارد. لذا باید تلاش مدیران و صاحبان صنایع بر آن باشند تا این واحد سازمانی که در مجموعه یک موسسه یا شرکت قرار گرفته و منبع تأمین نیازمندی‌هایی قسمت‌های مختلف مصرف کننده را بر عهده دارد قسمت اعظم سرمایه شرکت را در خود جای می‌دهد مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

همچنین انجام دادن قسمتی از وظایف و گردش کار سازمان‌های دولتی به خصوص موسسات صنعتی و تولیدی مستلزم تدارک کالا و مواد اولیه و همچنین نگهداری و در دسترس قرار دادن سریع وسایل مورد نیاز آن‌ها می‌باشد. بنابراین وظیفه انبارداری در این امر مهم را می‌توان بخشی از وظایف مدیریت برای حصول به هدف نهایی آن موسسه محسوب کرده بدیهی است اگر مواد و لوازم در موقع معین تهیه و در دسترس واحد مصرف کننده قرار داده نشود در گردش کار و فعالیت‌های آن موسسه وقفه ایجاد می‌گردد. بدون تریدید موجودی بیش از اندازه کالا نیز موجب رکود سرمایه که در بعضی موسسات قسمت عمده سرمایه آن را تشکیل می‌دهد خواهد گردید، بنابراین لزوم برنامه‌ریزی صحیح در امر تدارکات و نگهداری کالا و مواد با رعایت اصول علمی از اهمیت خاصی برخوردار است و استفاده از آن موجب گردش صحیح کار و صرفه‌جویی در هزینه‌های مرتبط خواهد گردید. استفاده از برنامه‌های علمی و کاربردی آن در تدارکات کالا و مخصوصاً انبارداری نتایج را در بر دارد که جزء اهداف استقرار یک سیستم انبارداری هستند که برخی از آن‌ها را معرفی می‌کنیم:

  • مواد و کالا با حداقل قیمت تدارک می‌شود.
  • از توقف و کندی کار جلوگیری می‌شود.
  • بررسی و کنترل موجودی‌ها، میزان مصرف یقین سفارش و همچنین میزان سفارش به سهولت امکان پذیر می‌باشد.
  • عملیات حسابرسی و حسابداری به آسانی انجام می‌شود.
  • کدگذاری کالا موجب دسترسی سریع و کنترل دقیق آن‌ها می‌شود.
  • میزان ضایعات انبار تقلیل می‌یابد.
  • حفظ و حراست و جلوگیری از سوء استفاده‌های احتمالی به سهولت امکان پذیر می‌باشد.
  • اطلاعات و آمار لازم در اسرع وقت در اختیار مدیریت قرار داده می‌شود.

با توجه به نکات مذکور، تهیه و تدارک کالا و ارائه خدمات مورد نیاز با کیفیت مناسب و رعایت صرفه‌جویی، و همچنین حفظ و حراست اموال و کالا و در دسترس قرار دادن سریع آن‌ها از وظایف عمده انبار می‌باشد.

به طور خلاصه باید گفت که هدف از استقرار یک سیستم انبار نگهداری حداقل مواد و کالا در انبار برای مصرف و تولید و توزیع و فروش کالا است، تا از این طریق خسارات ناشی از نگهداری کالا در انبار به حداقل برسد و همچنین سرمایه شرکت که میزان قابل توجهی از آن در انبار است به علت نگهداری در انبار راکد نماند و این عمل باعث سود دهی بیشتر فعالیت‌های شرکت خواهد شد.

 

۱-۷-اهداف و وظایف انبارها

۱- برنامه‌ریزی و مراقبت جهت حفظ مقدار موجودی هر یک از اقلام کالاهای مورد نیاز سازمان در حد مطلوب خود.

۲- همکاری و مساعدت در خرید و تأمین و تهیه کالاها و کنترل و دریافت کالای خریداری شده.

۴- نگهداری کالا در انبار به نحو صحیح و تسریع در امر تحویل با رعایت مقررات و دستورالعمل‌های سازمان.

۱-۸-انواع انبارها از نظر فرم ساختمانی

۱- انبارهای پوشیده: که از تمام اطراف بسته است و دارای سقف و وسایل ایمنی کامل می‌باشند.

۲- انبارهای هان گارد یا سرپوشیده: این انبارها دارای سقف بوده ولی چهار طرف آن باز است (محافظ آفتاب و باران).

۳- انبارهای باز یا محوطه: این انبار به صورت محوطه بوده و جهت نگهداری ماشین‌آلات و لوازم سنگین مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

۱-۹-انواع موجودی‌های انبارها

۱- مواد اولیه: برای ساخت محصولات که به مواد خام مشهور است.

۲- کالای در جریان ساخت: که شامل بهای ناقص دستمزد و مواد و هزینه‌های سربار ساخت می‌باشند.

۳- کالاهای ساخته شده: کالاهای آماده برای فروش یا توزیعی هستند که ممکن است تهیه شده یا ساخته شده باشند.

۴- اجناس خریداری شده برای فروش: که در مؤسسات تجاری و توزیع کننده این نوع موجودی بیشتر به چشم می‌خورند.

۵- مواد و لوازم مصرفی: که در تولید غیرمستقیم مؤثرند مثل گریس، روغن، ملزومات و غیره.

۶- قطعات یدکی ماشین آلات: که جهت تعمیر ماشین آلات و دستگاه‌ها بکار می‌روند.

۷- ابزارآلات: که ابزار کارگاه‌ها برای تولید محصول می‌باشد.

۸- اجناس اسقاطی: اجناسی هستند که مستهلک شده و غیرقابل استفاده‌اند که معمولاً فروخته یا تعمیر می‌شوند.

 

۱-۱۰-انتظارات مدیر از سیستم کنترل انبارها

۱- وجود همکاری بین واحدهای مربوط به خرید، دریافت، آزمایش، انبار و حسابداری.

۲- تمرکز یافتن کلیه خریدها در قسمت خرید.

۳- بم صرف رساندن مقرون بصرفة مواد و ملزومات.

۴- انبار کردن تمام مواد و ملزومات بط رز خاصی که به نحو دقیق و با سرپرستی کامل محافظت گردند.

۵- تعیین میزان حداقل و حداکثر موجودی هر جنس بنحویکه از آن حدود تجاوز یا کاهش ننماید.

۶- انجام عملیات صحیح در مورد صدور اجناس به طوری که تحویل آن طبق درخواست‌های مصوب در موقع لزوم انجام شود.

۱-۱۱-طبقه بندی

نکات مهم در طبقه بندی کالاها:

۱- برای کلیه کارکنان انبار ساده و قابل فهم باشد.

۲- با احتیاجات مختلف سازمان منطبق و هماهنگ بوده و نیاز آن‌ها را به راحتی تأمین نماید.

۳- انعطاف پذیر بوده و با تغییرات کاهش یا افزایش تعداد اقلام کالاهای مورد نیاز قابل تطبیق باشد.

عوامل موثر در انتخاب سیستم و شیوة طبقه‌بندی:

  • تعداد اقلام انبار و کالاها
  • ظرفیت انبارها
  • وسایل نگهداری کالا و میزان صادرات و واردات
  • موقعیت جغرافیایی قسمت‌های مصرف کننده
  • مقررات و نظریه مقامات مسئول سازمان

انواع طبقه بندی کردن کالاها:

  • طبقه بندی کردن کالاهای مورد نیاز سازمان
  • طبقه بندی کالاهای موجود در انبار
  • طبقه بندی کالا در سطح مواد مورد نیاز صنایع کشور یا طبقه بندی استاندارد
  • طبقه بندی کالاها بر اساس طرح‌ها و برنامه‌ها
  • طبقه بندی کالا بر حسب مراحل انجام کار و زمان مصرف

 

۱-۱۲-کدگذاری کالاها

هدف اساسی کد گذاری کالاها: هدف اساسی شماره گذاری کالاها ابتدا شناخت و کنترل اجناس و کالاهای مشابه، سپس تفکیک آن‌ها از یکدیگر می‌باشد. و در نهایت آماده‌سازی و نگهداری کلیه اقلام موجود در انبار به منظور استفاده آتی در برنامه‌های نرم افزاری رایانه‌ای است.

روش‌های کد گذاری: روش‌های کدگذاری کام لا متفاوت بوده و بستگی به نیاز هر موسسه، نوع صنعت، شرایط موجود، ویژگی‌های موسسه، ماهیت کالا، حجم سرمایه گذاری در موجودی‌های کالا، مقادیر، اندازه و اهمیت انبار در هر سازمانی دارد.

به همین دلیل روش‌های متعدد و مختلفی در خصوص شماره گذاری کالاها ارائه شده است و نمی‌توان یک روش خاص را به صورت استاندارد و فراگیر برای کلیه سازمان‌ها و موسسات کوچک و بزرگ تولیدی و تجاری پیشنهاد و ارائه داد.

متداول‌ترین روش‌های کد گذاری عبارت‌اند از:

 

انبارداری

برچسب ها

دیدن مطالب مشابه زیر به شما پیشنهاد میشود

۷ روز هفته، ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم، سوالی دارید؟ بپرسید

آدرس ایمیل

info@prozhebist.ir

تلفن تماس

09127797614